8 lipca 2011 : Start Atlantis STS-135

NASA ogłosiła oficjalnie planowaną datę startu promu Atlantis STS-135. Podczas konferencji “The Agency Flight Readiness Review (FRR)”, Administrator od Operacji Kosmicznych, Bill Gerstenmaier ogłosił, że Atlantis poleci w kierunku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, 8 lipca o godzinie 11:26am EDT, 15:26 UTC (17:26 polskiego czasu). Start promu będzie można oglądać tutaj.

STS-135 będzie 33 lotem promu Atlantis, 37 lotem promu NASA na Międzynarodową Stację Kosmiczną (MSK), oraz 135 lotem i tym samym ostatnim w historii wahadłowcem, który poleci na orbitę ziemską. Po lądowaniu STS-135 Atlantis, cała flota wahadłowców NASA już na dobre odejdzie na emeryturę. [czyt. Muzea walczą o promy kosmiczne] W tym czasie NASA będzie wysyłać swoich astronautów na Międzynarodową Stację Kosmiczną przy pomocy rosyjskich Soyuz’ów.

Atlantis, oprócz 4 osobowej załogi przywiezie na MSK moduł Raffaello Multi-Purpose Logistics Module (MPLM), który będzie wypełniony 8640kg różnego rodzaju zaopatrzeniem potrzebnym dla stacji i jej załogi. Będzie to czwarta misja modułu towarowego Raffaello. MPLM Raffaello, pierwszy raz poleciał na MSK w kwietniu 2001 roku w ładowni wahadłowca Endevour podczas misji STS-100. Ostatni lot na stację Raffaello odbył w 2005 roku, kiedy to poleciał na Discovery STS-114 w 2005 roku.

STS-135 załoga crew

Podczas 3 dnia misji “Flight Day 3” wahadłowiec Atlantis z jego załogą przycumują do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej i po około 90 minutach włazy między stacją i Atlantis zostaną otwarte, po czym obie załogi się przywitają i zaczną pracować na stacji ponad tydzień.

Dzień 4 misji, “Flight Day 4” będzie poświęcony na odcumowanie i instalację MPLM Raffaello do modułu Harmony. Hurley oraz Magnus będą za sterami Canadarm2, dzięki któremu przetransportują 12,5-tonowy moduł z ładowni Atlantis i powoli go przesuną w kierunku modułu Harmony gdzie zostanie on zainstalowany. Przed otwarciem włazu do Raffaello, załoga przeprowadzi kontrole szczelności ciśnienia między Harmony i Raffaello.

A oto animacja pokazująca jak będą wyglądały zadania wykonane podczas misji STS-135.

Dzień piąty “Flight Day 5”. Spacer kosmiczny (ang. Extra-vehicular activity (EVA)) w wykonaniu mieszkańców stacji Mike’a Fossum’a i Ron’a Garan’a. Będzie to 160 spacer kosmiczny poświęcony na budowę i konserwację stacji.
Dla Fossum’a będzie to siódmy spacer kosmiczny. Łącznie ma na swoim koncie 42 godziny i 1 minutę spacerów kosmicznych. Ron Garan, na swoim koncie ma 3 spacery kosmiczne, łącznie przebywając w otwartej przestrzeni kosmicznej 20 godzin, 32 minuty. Jak na ironie, duet wykonał wspólnie 3 spacery kosmiczne podczas misji STS-124 w czerwcu 2008 roku kiedy to dostarczono na stację japoński moduł eksperymentalny “Kibo”.
Mike Fossum and Ron Garan STS-135 EVA

Podczas spaceru kosmicznego zadaniem Garana będzie usunięcie uszkodzonej pompy amoniaku, która 31 lipca 2010 roku niespodziewanie wyłączyła się, powodując brak chłodzenia dla połowy stacji. Nogi Ron’a Garan’a będą przymocowane na końcu Canadarm2, które będzie sterowane przez Hurley i Magnus z wnętrza stacji. Oboje przy pomocy Canadarm2 przetransportują Garana i uszkodzoną pompę amoniaku do ładowni wahadłowca Atlantis, gdzie następnie Garan przymocuje ją na Lightweight Multi-Purpose Experiment Support Structure Carrier, znaną także jako LMC.
Podczas powrotu na Ziemię, Atlantis przywiezie uszkodzony moduł pompy amoniaku, aby pomóc inżynierom NASA, lepiej zrozumieć przyczynę awarii, naprawić pompę i tym samym poprawić konstrukcję pomp dla przyszłych systemów.

Następnie Fossum wskoczy na miejsce Garana na końcu “ręki” Canadarm2. Fossum usunie eksperyment o nazwie Robotic Refueling Mission (RRM) z miejsca gdzie Garan umieścił wadliwą pompę, czyli Lightweight Multi-Purpose Experiment Support Structure Carrier (LMC).
Eksperyment RRM wymiarami przypomina pralkę: 109.2cm / 83.8cm / 114.3cm. Jego waga na Ziemi to 250kg. RRM to eksperyment przygotowany w celu zademonstrowania nowej technologii bezzałogowego tankowania satelity, szczególnie tych, które nigdy nie były do tego przeznaczone. Fossum zostanie przetransportowany na końcu ręki Canadarm2 w kierunku robota Dextre, gdzie RRM zostanie umieszczony na platformie Dextre’s Enhanced Orbital Replacement Unit Temporary Platform (EOTP), który służy jako miejsce dla różnych narzędzi i eksperymentów.
Po odcumowaniu Atlantis od stacji, RRM zostanie przeniesiony przez rękę Dextre do ExPRESS Logistics Carrier-4 (ELC-4), które służy jako miejsce na części zapasowe na części kratownicowej “starboard truss”, tak aby Dextre mógł wykonywać różne “dexterowe” zadania.
Jako finałowe zadanie dla kosmicznych spacerowiczów będzie przeniesie ładunku zamontowanego na kratownicy stacji do ExPRESS Logistics Carrier-2 (ELC-2). Spacer kosmiczny planowany jest na 6,5 godziny.

Kolejne dni dla załogi STS-135 będa się głównie składały z przetransportowania ładunków z MPLM Raffaello i szafek Atlantis do MSK. Transport tych ładunków dla Międzynarodowej Stacji Kosmicznej jest najważniejszym celem misji STS-135.
W ostatnim dniu misji na MSK “Flight Day 10”. Załoga zamknie włazy między Raffaello i MSK. Hurley i Magnus złapią wypełniony ładunkami stacji moduł Raffaello przy pomocy ręki Canadarm2 i odseparują go od modułu Harmony. Następnie MPLM Raffaelo zostanie przeniesiony do ładowni wahadłowca Atlantis na którym wróci na Ziemię.
Podczas dnia 11, włazy między stacją i Atlantis zostaną zamknięte. Atlantis odcumuje od stacji jako ostatni wahadłowiec w historii zostawiając za sobą miliony kilogramów sprzętu, światowej klasy laboratorium, które ma latać nad Ziemią przez co najmniej jeszcze 10 lat.
John Young quote STS-1
Pilot Hurley przeprowadzi oblot dookoła stacji, a jego towarzysze w tym czasie będą wykonywać zdjęcia i kamerować, gdyż to będzie ostatni taki widok z okien wahadłowca NASA na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Po około godzinnym oblocie stacji z odległości 180 metrów od stacji, pilot Hurley uruchomi silniki Atlantis i na dobre STS-135 oddali się od MSK. Tego samego dnia, Ferguson, Hurley oraz Magnus przeprowadzą ostatnią inspekcję osłony termicznej Atlantis przy użyciu Orbiter Boom Sensor System (OBSS) i Canadarm2. Będzie to ostatni raz, kiedy ręką wahadłowców (Canadarm2) zostanie użyta. Warto przypomnieć, że Canadarm2 została po raz pierwszy użyta w swoim inauguracyjnym locie w 1983 roku na pokładzie wahadłowca Challenger, podczas misji STS-7. Ponadto, była operowana przez pierwszą amerykańską kobietę, która poleciała w kosmos, Sally Ride.

“Flight Day 12” Ferguson i Hurley aktywują hydrauliczny system zasilania Atlantis, aby sprawdzić działanie silników korygujących lot, który ma zapewnić STS-135 bezpieczny powrót na Ziemię następnego dnia. Zaraz po sprawdzeniu system kontroli lotu, załoga wyśle serię komend do satelity PicoSat znajdującej się w pojemniku w ładowni Atlantis. Po wysłaniu serii komend do satelity, ta odleci w otwartą przestrzeń. Wielkość satelity wynosi 12.7cm x 12.7cm x 25.4cm. PicoSat będzie wysyłać dane na Ziemię na temat wydajności ogniw słonecznych, które pokrywają małą nano-satelitę. Technologia użyta na tej satelicie, być może będzie używana na przyszłych urządzeniach kosmicznych.

Dzień 13. Załoga ubierze się w swoje pomarańczowe kombinezony, które są także używane podczas startów wahadłowców. Drzwi od ładowni Atlantis’a zostaną zamknięte. Ze zgodą dyrektora od “Entry Flight” Anthony’iego Ceccacci’ego znajdującego się w Houston, załoga odpali system silników manewrujących kierując się do domu. Lądowanie STS-135 Atlantis odbędzie się 20 lipca w Kennedy Space Center, podczas 42 rocznicy historycznego lądowania Apollo 11 na Księżycu.

Po 30 latach poznawania tego co nam było nieznane, przekraczaniu wielu granic, poznawaniu tajemniczego, pełnego niespodzianek wszechświata, budowy Międzynarodowej Stacji Kosmicznej nad naszymi głowami…. program wahadłowców kosmicznych NASA zostaje zamknięty.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s